Meddelanden
Slutresultat BTCC Cup 2021-2022
I slutet av april kördes den sista och avslutande omgången av BTCC Cup anordnat av G.I.R.L. (Göteborg Internet Racing League), Sveriges officiella liga i rFactor2 i samarbete med Svenska Bilsportsförbundet. Säsongen sträckte sig från senhösten till våren med 12 tävlingstillfällen och 36 race. Denna vintersäsong valde vi ett återhopp till våra rötter och touringbilar. BTCC reglerna har varit en favorit sedan tidigare och bjudit på mycket tät spännande racing. Totalt 23 förare var med och tävlade om titeln. Hela 18 olika förare plockade minst en pallplats och hela 18 förare var med hela vägen till sista racet!! På första plats kom den otroligt snabbe och stabile Eric Stranne (Alkentech NHR) som säkrar segern med hela 14 segrar, 2 andra platser och 3 brons! Att ta en pallplats i nästan varje lopp som han ställer upp i visar hur skicklig Eric är inte bara på att vara snabb men även på att undvika missöden trots BTCC reglernas viktsystem och omvända startordning. På andra plats kom även i år Kent Bredesen (Ossicon
Motorsport) som dock hade en lite mer strulig säsong än vanligt. Men när det inte strulade så gick det rätt bra och han samlade in 2 vinster och 10 andra och 6 tredje platser. Det var dock ingen jättemarginal neråt och det avgjordes i sista loppet och Kent tog hem silverpokalen med endast 4 poängs marginal.
I Teammäskterskapet var det speciellt ett team som stack ut nämligen Ossicon Motorsport vars förare plockade minst 2 pallplatser per tävlingshelg förrutom på Truxton då båda förarna fick tekniska problem och inte kunde fullfölja några lopp. Det gjorde att se samlade ihop en massa fina poäng. ![]() ![]() På andra plats i teammästerskapet kom SMV Racing bestående av Johan Jaurelius och Mats Larsson och som gick från klarhet till klarhet, enligt dem själva på grund av att de hade "setupen" som höll utan modifieringar mellan banorna. På tredje plats i teammästerskapet kom Obbon Racing bestående av Patrik Ottosson samt Sauli Skinnari vilka hade bra flyt och kammade hem tio pallplatser tillsammans under säsongen. |
Slutresultat Radical Challenge 2020-2021
I mars kördes den sista och avslutande omgången av Radical Challenge 2020-2021 anordnat av G.I.R.L. (Göteborg Internet Racing League), Sveriges officiella liga i rFactor2 i samarbete med Svenska Bilsportsförbundet. Säsongen sträckte sig från senhösten till våren med 10 tävlingstillfällen och 20 race. Nytt för denna säsongen var en uppdaterad bil som släpptes samtidigt med uppdateringen av dess förlaga. Även om bilen vid en första anblick var ganska lik föregående års så var det när man började tänja på gränserna som man märkte att de inte var så lika i alla fall. Så även denna gång tog det en bra bit in i säsongen innan förarna kunde klämma ur det lilla extra. Bilarna som är lättkörda i standardsättningen behövdes skruvas en hel del på för att kunna konkurrera i toppen, det var inte ett lätt jobba att hitta den optimala balansen mellan stabiliteten, toppfart och däckslitage, speciellt viktigt då ena loppet var ett 50min långlopp. Regelverket (direkt taget från verklighetens regler) gjorde att alla körde med samma förutsättningar och samma vikt på bilen men ett ganska unikt handikapps system gav extra depåtid för de snabbaste förarna. Även denna gången var det väldigt lite protester, några i första racet sedan endast en enstaka under resten av säsongen så domarna behövde inte precis jobba ihjäl sig. Totalt 24 förare var med och tävlade om titeln. 10 olika förare plockade minst en pallplats och hela 17 förare var med hela vägen till sista racet. På första plats kom veteranen Martin Godolakis (Godo Racing), som har varit med i serien ända sedan andra säsongen 2010. Martin som har tagit hem serien två gånger tidigare körde fenomenalt jämt och plockade mycket poäng i varje lopp och hade egentligen enbart ett misslyckat tävlingstillfälle. Martin var också duktig på att kvala och placerade sig för det mesta i främre leden med totalt 6 stycken pole positions. Martin plockade hela 9 vinster, 3 silver och 3 bronsplatser. En mycket värdig vinnare! Martin som egentligen redan var klar som vinnare efter näst sista tävlingstillfället kunde inte låta bli att plocka sig en vinst till i sista loppet för säsongen. På andra plats kom fjolårsvinnaren Kent Bredesen (Ossicon Motorsport). Även Kent har kört stabilt under säsongen och plockade ihop 3 vinster, 5 andraplatser och 5 tredjeplatser. Inför sista kvällen hade han en ledning till trean som gjorde att han skulle ta hem silverpokalen så länge han inte satte bilen i muren, vilket dock är väldigt lätt att göra på luriga SPA banan. Men Kent hanterade pressen bra och med två andra platser säkrade han sin silverpokal. En egenhet med regelverket är att det är svårt att plocka två långlopps pallplatser efter varandra eftersom man fick extra tid i depån beroende på resultat i förra långloppet. Kent var den som lyckades bäst och drog ihop 4 långlopps pallplatser i rad (en mer än Martin).
På en tredje plats kom årets nykomling i ligan, Johan Lindberg (Ice Cold Racing), en mycket snabb förare och knappast en rookie i simracing branschen. Johan skrapade ihop 4 vinster, 2 andra platser och 4 brons.
Här är den slutgiltiga tabellen: |
Slutresultat Radical Challenge 2019-2020
Den 1/4 kördes den sista och avslutande
omgången av Radical Challenge 2019-2020, anordnat av G.I.R.L. (Göteborg
Internet Racing League), Sveriges officiella liga i rFactor2 i samarbete
med Svenska Bilsportsförbundet.
Totalt 18 förare var med och tävlade om titeln. Säsongen sträckte sig
från senhösten till våren med 10 tävlingstillfällen och 20 race. Mycket
var nytt till denna säsongen, ny bil, nya banor/bansträckningar, nya
regler. Det tog ett tag för förarna att kräma ut det lilla extra ur
bilarna. Bilarna är lättkörda i standardsättning och passar alla men för
att kunna konkurrera i toppen behövdes det skruvas lite och tummas lite
på stabiliteten för att få ut mer toppfart, men det fick inte ske på
bekostnad på däckslitage, då ena loppet var ett 50min långlopp. Det nya
regelverket (direkt taget från verklighetens regler) gjorde att alla
körde med samma förutsättningar och samma vikt på bilen men ett ganska
unikt handikapps system gav extra depåtid för de snabbaste förarna.
Regelverket var nog bidragande till att det här var den första säsongen
någonsin utan en enda protest(!) Hela 7 olika förare tog en eller flera
första platser. En
annan som nosat på totalsegern ett flertal gånger är Kents teamkamrat
Henrik Ossiansson. Huvudsäsongen vann han seriens första säsong 2009 och
har sedan dess jagat en ny serievinst och ett flertal gånger kommit
tvåa, så också den här gången. Vem som skulle få gå hem med
silverpokalen avgjordes dock inte förrän i sista loppet efter hård kamp
med Martin Godolakis. Henrik hade en del strul i början av säsongen,
klättrade starkt mot slutet av säsongen men nådde inte ända fram till en
serievinst den här gången heller. På
tredje plats kom Martin Godolakis (Godo Racing), också en veteran i
serien sedan andra säsongen 2010. Martin har tagit hem serien två gånger
tidigare men fick denna gången se sig besegrad av Ossicon Motorsports
båda förare. Årets
nykomling i G.I.R.L. blev Mikael Paulsa som klättrade till en
sjätteplats i totalen och fick med sig en vinst och en tredje plats. |
Race of Champions 2019
Helgen v47 utspelades årets utgåva av Race of Champions LAN. Under tre dagar möttes tävlingsdeltagarna i totalt 6 discipliner. Tävlingen gick ut på att kora den förare som kunde hantera fordon på fyra hjul bäst oavsett kaross och underlag. Det var Kent Bredesen som tog hem totalsegern genom att konsekvent alltid placera sig i toppen. Och med en sådan stark insats sår fick han äran att ta med sig vandringspokalen hem. Ett handikappsystem som la på upp till 75kg extravikt samt omvänd startordning och öppen setup gjorde tävlingen spännande för alla.
|
Slutresultat SVTCC 2018-2019
Förra
vintern kördes årets upplaga av GIRLs rFactor 2-serie i form av SVTCC
2018/2019. Totalt 19 förare deltog i de 12 racen som gick från
berg-och-dal-banan Sonoma i Kalifornien, USA, till snabba och svepande
Suzuka i Japan. BTCC-konceptet från tidigare år behölls med
straffvikter, omvänd startordning och 3 race per tillfälle. Åter
igen var det Eric Stranne som tog hem förstaplatsen i sin Subaru
Levorg för fjärde året i rad! Han hade det dock inte lätt utan hade en
tuff kamp med Georgi Nedev och hans Vauxhall Astra, under hela säsongen.
Bertil Wallén körde starkt hela året i sin MG och tog hem sitt bästa
resultat i en huvudsäsong med sin tredjeplats. I
teammästerskapet var det desto jämnare. GOTeam Racings Georgi Nedev och
Oliver Silva fick kämpa stenhårt mot Flat Out Racings Bertil Wallén och
Jonas Lagesson under hela säsongen, där mästerskapsledningen hoppade
fram och tillbaka. Inför sista racet tog GOTeam Racing in Daniel Sollo
från GOTeam Racing Jr och ersatte Oliver som missade sista
tävlingstillfället, vilket resulterade i en varning för dem båda
förarna. Taktiken fungerade dock och GOTeam Racing säkrade
teammästerskapet under sista racehelgen med ynka 26 poängs marginal.
Tredjeplatsen togs hand om SSR Backmarkers med Ainis Noritis och Mattias
Norling bakom spakarna på varsin Subaru Levorg. |
Slutresultat BTCC Cup 2017-2018
I onsdags kördes den sista och avslutande omgången av BTCC Cup 2017-2018, Sveriges officiella liga i rFactor2. Totalt 24 förare var med och tävlade om titeln. Säsongen har sträckts sig över hela vintern med 12 tävlingstillfällen och 36 race. Eric Stranne (Ice Cold Racing) gör ett hattrick och tar hem förstaplatsen för tredje året i rad! Han tar därmed inte bara hem pokalen utan även ett pris från vår sponsor Skruvat.se. Han körde stabilt hela säsongen och skapade tidigt sig en lucka ner till tvåan Erik Godolakis(Godo Racing) Även andra platsen var i praktiken tidigt klar då Erik såg till att stabilt plocka poäng hela säsongen och toppa resultatet när det regnade. Kampen om bronset däremot pågick till sista racet. Kampen om tredje platsen stod mellan Henrik Ossiansson (Ossicon Motorsport) och Jonas Lagesson (Flat Out Racing), men det var Henrik som hade flytet med sig sista kvällen och valde rätt strategi när regnet kom i andra loppet. Även teammästerskapet avgjordes sista kvällen och det var Ossicon Motorsport (Toyota Avensis) med Teammedlemmarna Henrik Ossiansson och Kent Bredesen som tog hem segern före Flat Out Racing (Honda Civic) (Bertil Wallén och Jonas Lagesson) på andra plats. På tredjeplats placerade sig Godo Racing (BMW 135i), ingen dålig prestation då Erik Godolakis fick köra andra halvan av säsongen själv då Martin Godolakis valde att ta över kommentatorsbåset istället pga tillökning. En mycket spännande säsong som bjudit på livesändningar och kommentatorer. Säsongens sändningar hittar ni här: |
Race of Champions 2017
|
Rookieleague Openwheeler 2017 avgjord
I onsdags kördes den fjärde och sista omgången av den andra av två kvalsäsonger inför kommande vinters BTCC säsong. Serien kördes enligt reglerna för British F4 och tillsammans med de mycket underhållande USF2000 bilarna. Även om öppna bilar inte är speciellt lämpade för närkontakt var det en hel del tät racing under säsongen. Det kördes två klasser, en Rookie class där endast icke direkt kvalificerade ingick och en Masters class där alla fick vara med.Totalt 17 förare var med och körde säsongen med som mest 11 på banan samtidigt. |
Rookieleague Clio Cup 2017 avgjord
|
Säsongsresultat BTCC Cup 2016-2017
I förra veckan avslutades säsongen för BTCC Cup 2016-2017, Sveriges
officiella liga i rFactor2. Säsongen har sträckts sig över hela vintern
med 12 tävlingstillfällen och 36 race. Det var fjolårsmästaren Eric
Stranne (Ice Cold Racing) som återigen tog hem pokalen och ett fint pris från vår sponsor
Skruvat.se. Han körde stabilt hela säsongen och lyckades skapa sig en
lucka ner till tvåan Martin Godolakis(Godo Racing) så inför sista kvällen så satt han säkert. Även om toppen var klar inför sista kvällen så avgjordes det på
de flesta positioner i sista racet och bronsplatsen som gick till Erik Godolakis(Godo Racing) avgjordes till och med först efter målgång då Tobias Olsson (Ice Cold Racing) fick straff för gening. Även teammästerskapet avgjordes sista kvällen och det var Ice Cold Racing (BMW 135i) som tog hem segern före Godo Racing (Honda Civic) på andra plats. På tredjeplats placerade sig Ossicon Motorsport (Ford Focus). En mycket spännande säsong som
bjudit på livesändningar och kommentatorer. Säsongens sändningar hittar ni här: Slutresultat Förarmästerskapet:
Slutresultat Teammästerskapet:
|