Igår utspelade sig det tredje och fjärde loppet i STCC Cup på Ring Knutstorp. Förarna var ganska spända inför det stundande racet, tiderna var på testet var väldigt jämna och det såg att kunna sluta hur som helst. I kvalet tog Henrik Ossiansson (Chevrolet Motorsport) 1:01.600 med sina 75kg tidigt en bra tid som varade en bra bit in under kvalet för att i andra halvan av kvalet få se sig slagen av 15kg tunga Daniel Hofmann (biogas.se) på 1:01.495. Kvalkungen Emil Andersson (Seco Tools) med 75kg i bagaget låg länge långt ner i fältet för att mot slutet få till ett riktigt bra varv och pressa sig in som etta med god marginal på 1:01.363. Men det var inte konstigt att Emil länge låg långt ner i fältet, för det var otroligt jämnt och hela 10 förare kvalade in inom 1 sekund. Det var ibland endast tusendelar som skiljde mellan några av förarna. Starten förlöpte utan större incidenter men redan efter några få varv så kom Daniel Hofmann att med sin betydligt lättare och därmed betydligt snabbare bil för nära Emil över krönet och vänder på honom så att Emil trillar ner på en sjätte plats. Därmed fick Henrik Ossiansson fri lejd på en bana som är mycket svår att komma om på. 0,7 sekunder bakom Henrik låg Robert Johnsson (Flash Enginnering) som med sina 55kg mindre vikt skulle kunna ha en god chans att jobba sig i kapp. Men bakom Robert låg Henriks teamkamrat Kent Bredesen och pockade på uppmärksam vilket gjorde att Henrik kunde utöka avståndet under ett antal varv innan Robert till slut lyckades skaka av sig Kent. Robert knaprade till slut sig ikapp och hade precis börjat attackera Henrik när han blev för ivrig och fick ställ som gjorde att Kent kunde ta sig förbi. Roberts däck tog slut på kuppen och teamkamraterna kunde därefter bekvämt ta sig i mål och dra ihop fina poäng till teamet. Andra loppet bjöd som vanligt på omvänd startordning och med så jämna förare så kunde det här inte annat än att bli en väldigt tuff kamp. Det var Erik Godolakis som hade nöjet att få starta 1'a i andra loppet före Daniel Panzar (biogas.se) och Martin Godolakis (Seat Dealer Team). Daniel hölls sig på andra plats i flera varv innan han till slut bromsade på sig och halkade ner till en sjundeplats vilket gjorde att det nu var två stycket teamkamrater i Seat teamet i toppen. Men Emil som startade 4'a tänkte inte lämna Martin i fred och efter många varvs ansträningar kunde till slut Emil passera Martin och sätta av mot Erik. Erik som vid det laget hade väldigt trötta däck såg Emil närma sig med väldig fart och det skiljde inte mer än 71 tusendelar mellan dem när mållinjen passerades. Erik plockade därmed sitt första guld i karriären och klättrar upp på en tredje plats i tabellen. Totalsegrare efter de två racen stod Henrik Ossiansson som efter att ha klättrat till en femteplats i andra loppet plockade åt sig 35 poäng och klättrade upp som 1'an i totallistan med 6 poängs marginal till Emil som i sin tur har 7 poäng ner till Erik. I teammästerskapet plockade Chevrolet Motorsport hem prispengen tack vare ett strålande resultat i första loppet för både Henrik och Kent. I andra loppet gick det inte lika bra för Kent som redan efter några varv bromsade på sig i första kurvan och gled ut i gruset och fick börja jaga från en sista plats. Han lyckades klättra till en 10'onde plats och fick med sig 1 poäng. Detta räckte dock till en teamseger med hela två poängs marginal till både Seco Tools och Seat Dealer team . När det gäller protester så bifölls följande protester: 1. Daniel Hofmann fick ett gult kort för avtryckningen av Emil Andersson i Race 3. Daniel genomförde en drivetrough och slipper därmed ytterligare bestraffning 2. Tony Turujlija får en varning och en observationsflagg för att vid upprepade tillfällen kört på framförvarande bilar och för att ovarsamt tagit stöd på andra bilar vid omkörning, domarna nöjer sig med en varning då framförvarande bilar i dessa fall har klarat sig kvar på banan. |
Meddelanden >