I mars kördes den sista och avslutande omgången av Radical Challenge 2020-2021 anordnat av G.I.R.L. (Göteborg Internet Racing League), Sveriges officiella liga i rFactor2 i samarbete med Svenska Bilsportsförbundet. Säsongen sträckte sig från senhösten till våren med 10 tävlingstillfällen och 20 race. Nytt för denna säsongen var en uppdaterad bil som släpptes samtidigt med uppdateringen av dess förlaga. Även om bilen vid en första anblick var ganska lik föregående års så var det när man började tänja på gränserna som man märkte att de inte var så lika i alla fall. Så även denna gång tog det en bra bit in i säsongen innan förarna kunde klämma ur det lilla extra. Bilarna som är lättkörda i standardsättningen behövdes skruvas en hel del på för att kunna konkurrera i toppen, det var inte ett lätt jobba att hitta den optimala balansen mellan stabiliteten, toppfart och däckslitage, speciellt viktigt då ena loppet var ett 50min långlopp. Regelverket (direkt taget från verklighetens regler) gjorde att alla körde med samma förutsättningar och samma vikt på bilen men ett ganska unikt handikapps system gav extra depåtid för de snabbaste förarna. Även denna gången var det väldigt lite protester, några i första racet sedan endast en enstaka under resten av säsongen så domarna behövde inte precis jobba ihjäl sig. Totalt 24 förare var med och tävlade om titeln. 10 olika förare plockade minst en pallplats och hela 17 förare var med hela vägen till sista racet. På första plats kom veteranen Martin Godolakis (Godo Racing), som har varit med i serien ända sedan andra säsongen 2010. Martin som har tagit hem serien två gånger tidigare körde fenomenalt jämt och plockade mycket poäng i varje lopp och hade egentligen enbart ett misslyckat tävlingstillfälle. Martin var också duktig på att kvala och placerade sig för det mesta i främre leden med totalt 6 stycken pole positions. Martin plockade hela 9 vinster, 3 silver och 3 bronsplatser. En mycket värdig vinnare! Martin som egentligen redan var klar som vinnare efter näst sista tävlingstillfället kunde inte låta bli att plocka sig en vinst till i sista loppet för säsongen. På andra plats kom fjolårsvinnaren Kent Bredesen (Ossicon Motorsport). Även Kent har kört stabilt under säsongen och plockade ihop 3 vinster, 5 andraplatser och 5 tredjeplatser. Inför sista kvällen hade han en ledning till trean som gjorde att han skulle ta hem silverpokalen så länge han inte satte bilen i muren, vilket dock är väldigt lätt att göra på luriga SPA banan. Men Kent hanterade pressen bra och med två andra platser säkrade han sin silverpokal. En egenhet med regelverket är att det är svårt att plocka två långlopps pallplatser efter varandra eftersom man fick extra tid i depån beroende på resultat i förra långloppet. Kent var den som lyckades bäst och drog ihop 4 långlopps pallplatser i rad (en mer än Martin).
På en tredje plats kom årets nykomling i ligan, Johan Lindberg (Ice Cold Racing), en mycket snabb förare och knappast en rookie i simracing branschen. Johan skrapade ihop 4 vinster, 2 andra platser och 4 brons.
Här är den slutgiltiga tabellen: |
Meddelanden >